The Fabulous Ones
“Tussen droom en waanzin hebben we altijd gekozen voor de show.” Een groep transvrouwen, die zich Le Favolose (‘De Fabuleuzen’) noemde, komt na twintig jaar weer bij elkaar in het huis waar ze ooit het leven vierden. In de buitenwereld wachtte hen afwijzing. Aanleiding voor de bijeenkomst is een pas ontdekte brief van hun overleden vriendin Antonia, die door haar familie van haar ware identiteit werd beroofd door haar in mannenkleren te begraven. Terwijl de gemoederen soms hoog oplopen – er is plezier, ontroering, er zijn ook enkele botsingen – vinden ze een bijzondere manier om alsnog recht te doen aan de wens van Antonia.
Le Favolose zijn zichzelf in deze op ware gebeurtenissen gebaseerde combinatie van reconstructie, documentaire en fantasie. Wat Antonia overkwam gebeurde vaker. De nagespeelde reünie wordt afgewisseld met momenten waarop de vrouwen persoonlijke herinneringen aan de camera toevertrouwen. Als kinderen van de seksuele revolutie braken ze taboes, maar de prijs van de vrijheid was hoog. “Mijn lichaam is een politieke daad”, stelt een van hen. Een film als een hommage, met kleur, dans en geweldige vrouwen.