London
In LONDON maken de fictieve verteller en zijn vroegere geliefde Robinson drie 'pelgrimages' door Londen met als doel het karakter en de betekenis van deze stad te doorgronden. Het bezoek aan historische locaties en gebouwen en de moderne delen van de stad levert geen positief beeld op. Volgens filmmaker Patrick Keiler, die tot vijftien jaar geleden architect was, is er geen stad in de wereld te vinden die mensen beter traint in eenzaamheid en het vermijden van contact dan Londen. Als oorzaken noemt hij de Engelse levenswijze, de grote afstanden, het klimaat en de enorme mensenmassa, waarin iedere persoonlijkheid ten onder gaat. LONDON gaat over "een stad in verval en over de culturele en politieke wortels van dat verval". De conclusie aan het eind van de film is verrassend: "De ware identiteit van Londen schuilt in zijn afwezigheid. Als stad bestaat Londen niet meer. Londen is de eerste verdwenen metropool."