Crisis: Behind a Presidential Commitment
Dankzij het gebruik van draagbare camera’s en lichtgewicht geluidsapparatuur konden filmmaker Robert Drew en zijn team de aanstaande president John F. Kennedy van heel nabij volgen tijdens de voorverkiezingen in 1960. De film Primary was het grensverleggende resultaat. In juni 1963 richtten zij opnieuw de lens op Kennedy en zijn staf. De president wordt geconfronteerd met een hoogopgelopen conflict in de Amerikaanse politiek en samenleving. Ondanks een federale uitspraak dreigt gouverneur George Wallace twee zwarte studenten de toegang tot de witte Universiteit van Alabama te ontzeggen. Minister van Justitie Robert Kennedy moet zijn uiterste best doen om de crisis te bedwingen. Hij adviseert de president en ontwikkelt een strategie voor Alabama. Ook daar wordt gefilmd. We horen en zien hoe George Wallace over rassensegregatie denkt en volgen de twee studenten om wie het draait. Tot het moment daar is: laat de gouverneur ze door of houdt hij voet bij stuk? Een markant moment in de voortdurende geschiedenis van het racisme in de Verenigde Staten.