A Way Home
Als de moeder van filmmaker Karima Saïdi aan het eind van haar leven alzheimer krijgt, besluit ze haar te portretteren in haar Brusselse verzorgingstehuis. Voordat de vergetelheid definitief toeslaat.
Ze neemt Aïcha, die steeds verwarder wordt, mee op een gedachtenreis terug naar haar verleden. Aan de hand van Aïcha’s verhalen en begeleid door allerhande archiefmateriaal van de familie wordt geschetst hoe haar jeugd in Marokko eruitzag, hoe haar echtgenoot haar vanuit Tanger meenam naar België en hoe ze later haar kinderen als alleenstaande moeder opvoedde.
Uit haar antwoorden op de vele, vaak herhaalde vragen van haar dochter blijkt hoezeer Aïcha worstelde met tradities, de positie van vrouwen en het leven tussen twee culturen. Ook de complexe relatie tussen Aïcha en Karima, haar jongste dochter, komt aan bod. Spaarzaam verweeft de regisseur statische opnames van haar moeder anno nu met haar persoonlijke verhaal; beelden die de eindigheid en broosheid van het leven op liefdevolle, poëtische wijze vangen.