Engelen des doods
Honderd kilometer ten zuid-oosten van de Russische stad St. Petersburg ligt het dorp Mjasnoi Bor. Wat ooit een bloeiende boerengemeenschap was, is nu een desolate en lugubere omgeving. De wetenschap dat in de omringende moerassen duizenden soldaten liggen begraven - die hier in 1942 een vergeefse poging deden het toenmalige Leningrad van de Duitsers te bevrijden - maakt dat men met een wijde boog om Mjasnoi Bor heengaat. De soldaten stonden onder bevel van generaal Vlasov, die zijn manschappen, naar later bleek, aan de Duitsers had verraden. Hoewel dit een verzwegen bladzijde is in de Russische geschiedenis, wordt tot op de dag van vandaag het woord ‘vlasovite’ gebruikt om een verrader aan te duiden. Nu, vijfenvijftig jaar later, worden de moerassen omgespit en komen de geschiedenissen van de dode soldaten boven water. Leo de Boer (1953) geeft les aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. In 1996 regisserde hij samen met Karina Meeuwse DE RUSLUI - OPKOMST EN ONDERGANG VAN DE VRIEZENVEENSE HANDELSKOLONIE IN ST. PETERSBURG 1720-1920.