Valentina and the MUOSters
Valentina is 27 en woont bij haar ouders op het platteland van Sicilië. In de omgeving staat een prominente Amerikaanse militaire basis, waar een communicatiesysteem (MUOS) is gebouwd. De jonge vrouw wil graag met haar eigen leven beginnen, naar het voorbeeld van haar oudere zus, maar ze voelt zich ook verantwoordelijk voor haar steeds meer kwakkelende ouders. Hun liefde voor elkaar is evident, maar wordt vaak onhandig tot uiting gebracht.
De film volgt de familie in hun dagelijkse, kalme bestaan, waarin handwerken, planten verzorgen, Valentina’s rijlessen en de gezondheid van vader centraal staan. Het voortkabbelende ritme wordt onderbroken door bezoeken van de stadse zus en acties tegen de aanwezigheid van de militaire antennes, die gevaarlijke straling uitstoten. Ondertussen probeert Valentina zich langzaam maar zeker los te maken van haar ouders.
De zorgvuldig gecomponeerde beelden – van sprekende landschappen tot Valentina’s hakende handen – worden begeleid door een bijzondere soundscape, soms haast onmerkbaar aanwezig, maar net als de straling altijd op de achtergrond.