The Earth Trembles
Elke man in Trezza, een dorpje op Sicili\'eb, is visser. 's Avonds varen de mannen uit; de vangst verkopen ze 's ochtends, direct bij hun terugkeer, aan de handelaren. Zo verdienen ze net genoeg geld om rond te komen. Het is een zwaar bestaan, maar de vissers kennen en willen niet anders. Alleen Antonio Valestro lijdt onder de armoede van zijn familie. Hij is op het vasteland in dienst geweest, en heeft daar geleerd wat onrecht is. En nu, in het vervallen huis van zijn grootvader, ziet hij het van dichtbij. "Hij is niet meer als wij; hij denkt anders", aldus zijn broer Cola. Antonio krijgt zijn familie zo ver dat ze voor zichzelf beginnen - met als gevolg dat ze bij slecht weer en ontij ook helemaal alleen staan. \i The Earth Trembles\i0 is Luchino Visconti's tweede fictiefilm, die vanwege de uitvoering tegen de documentaire aanschurkt. Zoals meestal in Italiaanse neorealistische films worden de rollen vertolkt door amateurs (\i pescatori Siliciani\i0 lezen we in de begintitels), en de film is op locatie gedraaid. Visconti registreert, met lang aangehouden shots en een weidse kadrering. In spaarzame, goed getimede close-ups preekt Antonio over onrecht, of begint een romantisch subplot te leven.