Mysterion
Nadat zij met (1980) de duurste Finse speelfilm tot dat moment had vervaardigd, legde filmmaker Pirjo Honkasalo zich toe op het maken van lowbudget documentaires. is het eerste deel van een drieluik, waarin wordt gezocht naar de betekenis van spiritualiteit in een veranderende wereld. In het eeuwenoude klooster van Pyhtitsa, in het noordoosten van Estland, leven zo'n honderdzestig nonnen, die hun leven wijden aan de Russisch-orthodoxe kerk. Het klooster bevindt zich in een van de meest vervuilde gebieden van Estland. Toch ontspringt uit de heilige bron, aan de voet van de kloosterberg, het zuiverst denkbare water. De nonnen zijn voornamelijk van Russische origine en opgegroeid ten tijde van het stalinisme. Terwijl de film aan de hand van de loop van de seizoenen een beeld geeft van het kerkelijke jaar, komt onder andere de vraag aan de orde wat communistisch opgevoede meisjes ertoe brengt tot een kloosterorde toe te treden.