There Once Was an Island: Te Henua e Nnoho
Nukutoa is een piepklein eilandje met een paar honderd bewoners in de Grote Oceaan, zo'n 250 kilometer ten noordoosten van Bougainville, Papua Nieuw Guinea. Het eiland ligt slechts \'e9\'e9n meter boven zeeniveau. Er is geen elektriciteit, er zijn geen winkels en er is geen regelmatige bootverbinding met de buitenwereld. De mensen leven van wat zij uit zee en van hun tuin halen. Door de ge\'efsoleerde ligging is een unieke, eeuwenoude cultuur grotendeels bewaard gebleven, maar dit alles dreigt binnen afzienbare tijd verloren te gaan, omdat het eiland als gevolg van de klimaatverandering door de zee overspoeld raakt. De filmmakers volgen drie eilandbewoners en hun families in hun steeds nijpender wordende situatie. Ze leggen vast hoe de idyllisch witte stranden langzaam onderlopen, hoe de planten in de tuin door het zoute water afsterven en hoe de vloed huizen verwoest. Ze registreren de vertwijfeling en de frustratie van de eilandbewoners, die steeds afhankelijker worden van een overheid op afstand, die niet in staat lijkt adequate maatregelen te nemen. De hamvraag is: moeten ze verhuizen of dijken bouwen en hun huizen ophogen? En zo tot het uiterste vechten voor het behoud van hun eiland en de toekomst van hun cultuur?