InstituteFestivalProfessionals
EN/NL
Doneer
Loading...
MyIDFA
Pride special: A South Asian Queer Pamphlet
Nieuws
Pride special: A South Asian Queer Pamphlet

Pride special: A South Asian Queer Pamphlet

Algemeen
donderdag 3 augustus
Door Nico van den Berg

In 2022 was de interactieve webinstallatie A South Asian Queer Pamphlet van Soumya Mukhopadhyay een van de meest opvallende projecten van IDFA’s Doclab en geselecteerd voor de IDFA DocLab Competition for Digital Storytelling. Elke bezoeker en deelnemer koan zijn eigen queer pamflet mee naar huis nemen, gebaseerd op het queer alfabet - van de A in Appearance, via Fluid, Intersectionality en andere belangrijke begrippen. Elke letter is gekoppeld aan een korte film van de non-binaire Indiase performancekunstenaar Kaur Chimuk, waarbij onder meer de 16de-eeuwse graftombe van een homoseksuele dichter en zijn geliefde, of de beroemde trappen aan de oever van de Ganges in Varanasi voorbij komen. Samen creëren deze beelden een vergezicht van een non-binaire toekomst vanuit een postkoloniaal, Zuid-Aziatisch perspectief.

We vroegen Kaur Chimuk wat zijn motivatie was voor het maken van A South Asian Queer Pamphlet, welke persoonlijke impact het project heeft gehad en hoe waardevol Pride Month is.

Wat waren je belangrijkste drijfveren om A South Asian Queer Pamphlet te maken?
Ik zie dit project als een inclusieve poging om in contact te komen met bondgenoten. Ik wil hiermee echt een brug bouwen en een pad creëren naar een wederzijdse ruimte voor inclusieve dialogen en interacties. Als een non-binaire aanjager uit de BIPOM-gemeenschap (brown-indigenous-people of margins), is het vaak een uitdaging om een plek te vinden die verder gaat dan 'individualisme'. Daarom moet dit initiatief een perspectief bieden voor een non-binaire toekomst.

Denk je dat dit soort projecten en films nog steeds nodig zijn?
Absoluut. Ik ben ervan overtuigd dat ons werk een grote impact zal hebben als een de-koloniale gereedschapskist voor dit alomvattende debat. Sterker nog, ons project loopt nog steeds en ik doe mijn best om het concept van het 'Zuid-Aziatische queer zijn' verder te onderzoeken. Ik ben optimistisch dat we in de toekomst meer perspectieven kunnen samenvoegen rond dit thema.

Welke reacties op je project hebben je het meest geraakt?
Er zijn een paar persoonlijke voorvallen geweest die me zijn bijgebleven. Een daarvan was tijdens IDFA 2022 toen ik bij onze première een filmmaker uit Pakistan ontmoette. De manier waarop hij zijn gevoelens over ons initiatief uitte was echt hartverwarmend. Bovendien had ik dit jaar de kans om enkele jonge betrokkenen in India te ontmoeten en de inspiratie achter ons project met hen te delen. Tijdens dit proces voelde de solidariteit die ik van hen kreeg als een echte zegen.

Hoe zie je jouw plaats binnen de queer/lgbtqi+ gemeenschap?
Ik heb het gevoel dat de term 'queer', zoals die vooral in academische en andere kringen wordt gebruikt, een westerse visie met zich meedraagt. Daarom is mijn associatie hiermee waarschijnlijk nog in ontwikkeling. Maar als persoon in ontwikkeling voel ik een diepe verbondenheid met de bredere gemarginaliseerde gemeenschap vanwege de meerstemmigheid en diversiteit. Vanaf mijn jonge jaren heb ik een speciale band gevoeld met deze prachtige gemeenschap omdat het om een band gaat die verder reikt dan een traditionele familieband.

Wat betekent Pride voor jou?
Ik vind dit erg ingewikkeld. De betekenis van Pride is relatief nieuw en is vooral verbonden met de grote steden. Omdat ik ben opgegroeid in een grote industriestad in India voel ik me persoonlijk verbonden met Pride als een bron van kracht die de gewone tijd en ruimte overstijgt. Hoewel ik me bewust ben van de politieke gebeurtenissen in het Westen en me daar oprecht solidair mee voel, geloof ik toch dat het een goed moment is om de aandacht te vestigen op Zuidoost-Azië en de langdurige geschiedenis daar. Hier wordt Pride gevierd als een uiting van performatieve diversiteit. Het gaat hierbij niet om specifieke data, maar juist om de lange termijn.