Koninklijke onderscheiding voor Ally Derks

    • Festival
    • 15 november 2017
    • Door de redactie

    IDFA-oprichter Ally Derks is woensdagavond in Carré bevorderd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Ze kreeg de onderscheiding opgespeld door vicepremier en minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties Kajsa Ollongren.

    Derks, die dit jaar officieel afscheid neemt als directeur van het festival, kreeg de koninklijke onderscheiding tijdens de opening van de dertigste editie van IDFA. Het festival werd geopend met de film Amal van Mohamed Siam.

    Op het moment dat Ollongren de vraag kreeg de onderscheiding uit te reiken, was zij nog locoburgemeester van Amsterdam. Maar ze benadrukte dat het passend was dat zij deze nu uitreikte als minister van Binnenlandse Zaken. “Want,” sprak Ollongren Derks toe, “alles wat u de afgelopen dertig jaar heeft gedaan, kwam niet alleen Amsterdam ten goede, maar de Nederlandse filmcultuur in het algemeen. U heeft IDFA vanaf nul opgebouwd tot een van de meest prominente filmfestivals ter wereld en filmmakers wereldwijd ondersteund. Documentaire film bereikt dankzij uw inspanningen niet meer alleen een arthouse-niche, maar een veel breder publiek. U creëerde een podium voor filmmakers wereldwijd voor urgente verhalen die verteld moeten worden.” 

    Derk Sauer, voorzitter van het bestuur van IDFA, prees in zijn speech de 'grote vooruitziende blik' van Ally Derks. Hij noemde IDFA Forum, Docs for Sale, IDFAcademy, IDFA Bertha Fund, Doc Lab en Kids & Docs als voorbeelden van formats die zijn gekopieerd door andere festivals. Sauer roemde Derks' sprankelende persoonlijkheid en haar tomeloze energie. "Als jij een kamer binnenkomt, gebeurt er iets."

    Barbara Visser (links) en Ally Derks

    Keten

    Barbara Visser, interim artistiek directeur van IDFA, opende het festival met de boodschap dat documentaires niet alleen gemaakt worden door hun onderwerpen maar eerst en vooral door de makers. Barbara Visser: “IDFA is naast een geweldig festival een instituut dat de ontwikkeling van documentaires en de makers daarvan mogelijk maakt via de IDFAcademy, het IDFA Forum en het IDFA Bertha Fund", aldus Visser. "De keten die een filmmaker als Mohamed Siam de ruimte geeft om grote films zoals Amal te maken.”

    Visser benadrukte in haar speech verder dat de films op IDFA ons via de blik van de filmmaker andere plekken en personen laten zien. Op die manier kijken we bij Shifting Perspectives: The Arab World mee met de blik van de Arabische filmmaker. Bij Camera in Focus is het de cameraman of -vrouw die onze blik stuurt en bij The Visual Voice horen we van de grote makers wat hen geraakt heeft in films van anderen.

    Foto's: 31pictures.nl

    Gerelateerd

    The Present: estafettefilm als afscheidscadeau

    • Media
    • 24 november 2017
    • De redactie

    IDFA 2017 in woord

    • Overig
    • 30 november 2017
    • De redactie

    Deze website maakt gebruik van cookies.

    Door het gebruik van cookies kunnen wij meten hoe onze site wordt gebruikt, hoe deze nog verder kan worden verbeterd en om de inhoud van online advertentie uitingen te personaliseren.

    Lees
     hier alles over ons cookiebeleid. Indien je kiest voor weigeren, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies