Landfall
Orkaan María kwam op 16 september 2017 aan land in Puerto Rico. Aanvankelijk werden er 64 slachtoffers gemeld door de autoriteiten, maar dit getal moest men een klein jaar later bijstellen tot 2.975. Veel mensen overleden als gevolg van gebrekkige hulpverlening, gebrek aan water of stroom. En Puerto Rico worstelde al met een andere ramp: een schuldenlast van 72 miljard dollar en de harde bezuinigingen die de VS het eiland oplegde.
Aan de hand van inkijkjes in het dagelijks leven schetst filmmaker Cecilia Aldarondo een gelaagd portret van de nasleep van die twee rampen. Soms doet ze dat intiem en poëtisch, bijvoorbeeld wanneer een inwoner van San Juan vertelt hoe ze haar appartement moest ontvluchten tijdens de orkaan, of bij beelden van massale protesten die uiteindelijk tot het aftreden van de corrupte gouverneur leidden. Dan weer is haar camera observerend, zoals bij een bijeenkomst van excentrieke Amerikaanse bitcoin miljonairs. De blockchaingoeroe’s zien, net als de makelaar van dure villa’s, juist kansen op het eiland.