Purple Sea
De Syrische beeldend kunstenaar Amel Alzakout waagt in 2015 via een smokkelaar de oversteek naar Europa. Voor de kust van Lesbos begint de overvolle boot te zinken. De gehele film bestaat uit de rondtollende beelden die ze maakte vanuit het water: bijna abstracte close-ups van drijvende mensen, wachtend op redding. We zien glimpen van fluorescerend oranje zwemvesten, bungelende benen, kleine voetjes in witte sneakers, een zwevend pakje sigaretten, reddingsboeien. We horen noodfluitjes, gegil.
Ondertussen schijnt de zon genadeloos door boven de Middellandse Zee. Er is geen horizon meer, geen boven of beneden, alleen de zee en bijna niets om aan vast te klampen. De tijd lijkt stil te staan terwijl we kijken naar een gewichtsloze dans met de dood.
Alzakout wilde eerst journalistiek studeren om oorlogscorrespondent te worden, maar vond dat toch een slecht idee, zegt ze in de voice-over. Met Purple Sea is ze er, op haar geheel eigen manier, in feite toch één geworden. Haar bedachtzame stem begeleidt deze uiterst aangrijpende ervaring.