Banditi a Orgosolo
De Sardijnse schaapsherder Michele Jossu leidt een zwaar leven. Maar het wordt pas echt ondraaglijk als hij in de bergen ongevraagd gezelschap krijgt van drie bandieten. Zodra de achtervolgende politie opduikt, ontstaat er een vuurgevecht en slaat Michele met zijn jongere broertje Peppeddu op de vlucht. Een politieagent komt om en Michele wordt aangemerkt als medeplichtige.
Banditi a Orgosolo is Vittorio De Seta’s eerste speelfilm. Hij maakte hem na zijn beroemde reeks van tien korte documentaires over het dagelijks leven in het arme Zuid-Italië. Scènes waarin kaas wordt gemaakt of brood wordt gebakken, lijken regelrecht uit die miniatuurtjes te stammen. De authenticiteit wordt nog verder versterkt door de inzet van lokale boeren als acteurs. Voor hen was de cyclus van onrecht, geweld en wraak een generaties lange realiteit.