The Velvet Queen
Het is er droog, kaal, koud en om te huilen zo mooi: het Tibetaans Hoogland. Dit onherbergzame gebied als schilderachtig omschrijven is niet afdoende. ‘Buitenaards’ komt in de buurt. En op gemiddeld 4.500 meter hoogte is het er ook letterlijk adembenemend.
Dit is het leefgebied van talloze bijzondere diersoorten, van de wilde yak tot de Tibetaanse blauwe beer. Vooraanstaand natuurfotograaf Vincent Munier en schrijver-beroepsavonturier Sylvain Tesson trekken wekenlang te voet door de hoogvlakte, op zoek naar de uiterst schuwe sneeuwluipaard. Munier bezocht het gebied al meerdere malen zonder het zeldzame roofdier ooit te zien. De sneeuwluipaard zelf, een ware meester in de camouflage, heeft de heren allang in de smiezen en laat zich niet zomaar op de foto zetten.
Regisseur Marie Amiguet legt de queeste van de vrienden vast met oog voor het natuurschoon en een vleugje relativerende humor. Warren Ellis componeerde de treffend ijle score, samen met Nick Cave. Een uiterst ontroerende film over de kunst van het kijken – en bekeken worden.