Maiko - Dancing Child
Maiko’s lot lag al vast voor haar geboorte. Haar naam betekent in het Japans ‘dansend kind’ en die belofte maakt ze als balletdanseres meer dan waar. Daarvoor heeft ze veel offers moeten brengen – en zij niet alleen. Op haar vijftiende vertrok Maiko naar Londen voor een prestigieuze dansopleiding. Om het schoolgeld te betalen, verkocht haar moeder hun huis en ontzegden haar ouders zich alle luxe. Dan is falen geen optie. Nu, begin dertig, is de ambitieuze Japanse precies waar ze wil zijn: prima ballerina bij het Noorse Nationaal Ballet. Maar het kriebelt: Maiko wil een kind. Kan dat samengaan met haar ambitie om aan de top te blijven? Opgestaan – voor zwangerschapsverlof – is immers al snel plaats vergaan in de balletwereld, waar jong talent hunkert naar een rol als solist. Een zwangerschap is bovendien een heftige aanslag op het lichaam van een danseres. Moeilijke keuze. Of? In dit uitgebalanceerde portret toont de wilskrachtige Maiko hoe gedreven ze is om beide dromen te verwezenlijken. Fraaie shots van voorstellingen en observaties tijdens de trainingen worden afgewisseld met intieme inkijkjes bij Maiko thuis. In de voice-over vertelt ze over de bijzondere band met haar moeder en haar levenskeuzes.