The Yellow Ceiling
Een hand die tijdens een acteerles onder je T-shirt verdwijnt, in bed belanden met de leraar: het waren jarenlang verontrustende, en toch ‘gewone’ praktijken op de jeugdtheaterschool in de Catalaanse stad Lleida. De meisjes waren soms niet ouder dan 14 jaar. Door openhartige interviews met leerlingen en andere betrokkenen uit die tijd weet film- en documentaireveteraan Isabel Coixet helder uiteen te zetten hoe het jarenlange misbruik kon plaatsvinden en hoe subtiel en gewiekst de dader te werk ging. Deze charismatische docent – later directeur – kon lang teren op de sterrenstatus die hij op de school genoot.
Getuigenverslagen worden geïllustreerd met archiefbeelden en homevideo’s, vaak gefilmd door de leerlingen zelf. De beelden van uitgelaten pubers vol gekkigheid komen in een heel ander licht te staan door de verhalen van diezelfde, inmiddels volwassen vrouwen. Naast een analyse van manipulatie is The Yellow Ceiling (de titel verwijst naar een herinnering van een van de slachtoffers) ook een aanklacht tegen de teleurstellende afhandeling van deze #MeToo-zaak én een ode aan de vrouwen die haar aan het licht brachten.