Jude Ratnam was vijf jaar oud toen in 1983 de burgeroorlog uitbrak in Sri Lanka – een oorlog die dertig jaar zou duren. Hij vluchtte met zijn ouders per trein van Colombo naar het noorden om aan de vervolging van de Tamils te ontkomen. Zijn oom was daar ook en sloot zich aan bij de militante Tamils. Nu neemt Ratnam dezelfde trein van zuid naar noord, maar dan als documentairemaker. Hij gaat de sporen van de oorlog na: het geweld, de mensen die hielpen en het zelfdestructieve terrorisme van de militante groeperingen. Zijn oom, die inmiddels in Canada woont, reist met hem mee. Vanuit Ratnams point of view zien we de slecht geheelde wonden van het land. Planten overwoekeren de ruïnes van huizen die door Tamils zijn achtergelaten en zijn landgenoten torsen pijnlijke herinneringen met zich mee. De constante angst van toen heeft diepe littekens bij zijn familie achtergelaten, tot aan de jongste generaties: Ratna voelt nog altijd ongemak als zijn zoontje op luide toon Tamil spreekt.