Terug aan de zee
Op Rottumeroog, het noordelijkste eilandje in de Nederlandse Waddenzee, woonde tot 1965 de familie Toxopeus. Grootvader en vader waren eilandvoogd, zoon Hendrik zou graag de derde zijn in de rij, maar het lot beschikte anders. Het eiland is gedoemd om over een paar jaar te verdwijnen. Voortdurend spoelt er aan de westkant zand weg en slibt het aan de oostkant aan, met het gevolg dat het eiland met een vaartje van vijfentwintig tot dertig meter per jaar op het zeegat de Wester Eems afstevent, waar het in het diepe water zal verdwijnen. Een aantal jaren geleden is daarom besloten het onderhoud aan het eiland stop te zetten. Met dit sombere vooruitzicht in gedachten, praten onder anderen de bijna-eilandvoogd Hendrik en de twee vogelwachters die ieder jaar tijdens het broedseizoen gedurende vier maanden op het eiland verblijven, over hun dierbare Rottumeroog.