Aurora’s Sunrise
In 1919 ging in New York de stille film Auction of Souls in première, over een tienermeisje dat de Armeense genocide overleefde en naar Amerika vluchtte. De hoofdrol werd gespeeld door de overlevende in kwestie: Aurora Mardiganian. De film bleek een kassucces en Mardiganian werd wereldberoemd.
Intussen gingen de moordpartijen in Armenië nog steeds door en Mardiganian werd bijna verzwolgen door traumatische herbelevingen, aangezwengeld door de hardvochtige publiciteitsmolen van Hollywood. Toch koos ze ervoor om het gezicht te zijn van een humanitaire campagne, in de hoop haar volk te redden. Ruim een eeuw later reconstrueert Inna Sahakyan in haar historische documentaire het in vergetelheid geraakte verhaal van de in 1994 overleden heldin.
Mardiganians memoires Ravished Armenia vormden de basis voor deze chronologisch vertelde animatiefilm. De animaties worden afgewisseld door zeldzame scènes uit de grotendeels verloren gegane Hollywoodproductie en archiefbeelden waarop een Mardiganian op leeftijd herinneringen ophaalt aan haar helse, uitzonderlijke odyssee. Ze wilde ervoor zorgen, net Sahakyan met deze film, dat de Armeense genocide nooit wordt vergeten.