Brainwashed: Sex-Camera-Power
In haar lezing ‘Sex and Power: The Visual Language of Oppression’ ontleedt filmmaker Nina Menkes de manier waarop de visuele taal van films veelal een instrument is van de heteroseksuele, mannelijke blik. Beelden van die opzienbarende lezing vormen het raamwerk van deze documentaire, geïllustreerd met ongeveer 175 filmclips en interviews met filmmakers als Catherine Hardwicke en Julie Dash, en filmtheoreticus Laura Mulvey, wier beroemde essay over de male gaze de basis vormt van Menkes’ analyse.
Aan de hand van beeldfragmenten uit onder meer klassiekers als Raging Bull en Lost in Translation, maar ook cultfilms als Superfly betuigt Menkes dat vrouwen systematisch anders worden gefilmd dan mannen. Via bijvoorbeeld shotcompositie en belichting wordt de vrouw steeds weer in de rol geplaatst van passief lustobject. Menkes stelt dat die voortdurend herhaalde verbeelding van vrouwen in fictie niet onschuldig is. Door een lijn te trekken naar genderdiscriminatie op de werkvloer en (seksueel) geweld tegen vrouwen, toont ze de maar al te reële weerslag van dat alomtegenwoordige beeld.