Revolution of Our Times
Eén vonk kan genoeg zijn voor een onblusbare vuurzee, bewezen Hongkongers de afgelopen jaren. Wat begon als een vredig protest, groeide uit tot een verbeten massastrijd tussen burgers en handhavers. Revolution of Our Times volgt nauwgezet hoe de situatie escaleerde.
Opgedeeld in negen hoofdstukken, die zich afspelen tussen 2019 en 2021, wordt de kijker meegetrokken in de beleving van honderdduizenden demonstranten. Cineast Kiwi Chow verzamelde een indrukwekkende hoeveelheid beeldmateriaal om zo tweeënhalf uur lang een hoog verteltempo te kunnen vasthouden. Terwijl deskundigen de politieke situatie duiden, zoomt de film vooral in op de mensen aan het front – van puber tot bejaarde en van molotov-gooier tot logistiek strateeg.
De gigantische mensenmenigte gedraagt zich steeds meer als een eigen maatschappij. Strak georganiseerd, vol verbroedering en toewijding. Met als tegenreactie een groeiende grimmigheid, gedomineerd door knokploegen en schietgrage agenten. Een strijd met hartverscheurende en wanhopige momenten. Maar hoe pijnlijk de tegenslagen ook zijn, het vuur wordt nooit gedoofd.