The Postcard
Wanneer regisseur Asmae El Moudir tussen de spullen van haar moeder een oude ansichtkaart van een bergdorpje vindt, wordt een bijzonder verhaal tot leven gewekt. De afbeelding toont Zawia, het dorp in Marokko waar haar moeder als kind uit vertrok en nooit meer terugkeerde. El Moudir besluit af te reizen naar deze afgelegen plek.
In Zawia, waar de tijd stil lijkt te staan, begint een zoektocht naar het verleden van haar moeder en daarmee van haarzelf. Ze ontwikkelt een persoonlijke band met de vrouwen en meisjes in het dorp, onder wie Oum Elaid. Hoe beter ze dit jonge meisje en haar familie leert kennen, hoe meer ze beseft hoe anders haar eigen leven eruit had kunnen zien als haar moeder in haar geboorteplaats was gebleven.
Wat begint als een intieme, persoonlijke zoektocht van de regisseur naar de wortels van haar familie, ontpopt zich al snel tot een universeel verhaal over emancipatie, migratie en het menselijke verlangen om bij een gemeenschap te horen.