My Toe (Uncensored)
Eén teen. De rechter grote teen van kunstenaar Lisa Schamlé, om precies te zijn. Een volkomen vertrouwd, maar grotendeels genegeerd lichaamsdeel. Niet in deze installatie. Wie ben jij? Waar houd je van? Wat behelst onze relatie? Dat zijn de vragen die Schamlé haar grote teen stelde. Op zoek naar een antwoord plaatste ze haar teen in verschillende settings, zoals in een oester, om te kijken wat het beste leek te bevallen.
Wat begon als een persoonlijk onderzoek bleek al gauw onvermoede politieke implicaties te hebben. Toen Schamlé enkele foto’s van haar teen op Instagram plaatste, reageerden direct online voetfetisjisten. Pars pro toto: bestaat er überhaupt een vrouwelijk lichaamsdeel dat niet onbedoeld geseksualiseerd kan worden? Waarop Schamlé dan maar een OnlyFans-account opende voor haar teen (/u217509940), zodat die tenminste nog wat overhield aan de seksuele objectivering.
Uit deze zoektocht schiep Schamlé een humorvolle, confronterende installatie met foto’s, sculpturen, borduurwerk en een live performance. Waarbij de bezoeker wordt uitgedaagd nu ook zelf dit doorgaans onopgemerkte lichaamsdeel te objectiveren.