Mother Dao, the Turtlelike
Een compilatie van fragmenten uit documentaires en propagandafilms die Nederlanders in de periode tussen 1912 en 1932 in hun voormalige kolonie Indonesië maakten. De film plaatst het leven van de koloniale overheersers, die in smetteloos witte kostuums bevelen uitdelen en in rijkdom leven, tegenover de hopeloze situatie van de inheemse bevolking, die het slachtoffer is van een brute economische exploitatie.
Een groot deel van de gebruikte films werd vroeger in Nederland vertoond als illustratie van de heilzame werking van de Nederlandse aanwezigheid, maar ze roepen nu nog slechts negatieve associaties op. Behalve beelden van economische onderdrukking bevat Moeder Dao, de schildpadgelijkende archiefmateriaal dat de culturele en religieuze uitingen van de inheemse bevolking toont.
Aan de zwijgende beelden heeft filmmaker Vincent Monnikendam natuurlijke geluiden uit Indonesië, inheemse muziek en voorgedragen poëzie toegevoegd, maar geen commentaar. De titel van de film verwijst naar een mythisch verhaal dat volgens de bewoners van het eiland Nias, dat ten westen van Sumatra ligt, de oorsprong van de schepping verklaart.