Inside My Heart
Toen regisseur Saskia Boddeke de voorstelling Furia zag van Kamak, een professionele theatergroep voor acteurs met een verstandelijke beperking, was ze daar dusdanig van onder de indruk dat ze besloot een film te maken over het ensemble. Het stuk dat ze spelen, een overdadig vormgegeven sprookje over lust en woede, wordt door Boddeke filmisch in beeld gebracht, vol prachtig geënsceneerde shots in rijke, verzadigde kleuren. Boddeke volgt ook het repetitieproces en zoomt steeds in op andere groepsleden.
Continu beweegt ze vloeiend heen en weer, voor en achter de schermen, waarbij de magie van een opera zich mengt met de diepgang van een documentaire. Feit en fictie lopen in elkaar over, soms ook voor de acteurs zelf, die hun geacteerde emoties ten diepste doorvoelen. De spelers vormen een warm collectief; er zijn wederzijdse complimenten, rake observaties over het leven en de liefde en is er veel onderlinge steun. Door uit te gaan van de poëzie van hun expressie, is Inside My Heart dan ook vooral een ode aan de bevrijdende kracht van onbegrensde verbeelding.