From the Other Shore
Sylvana woont in Libanon, Mohammed in New York. Maar als ze bij elkaar zijn, maken ze graag een ommetje samen. Terwijl hij Sylvana’s rolstoel voortduwt, wijst zij de blinde Mohammed de weg. Ze spreken met elkaar over het constante gebrek aan autonomie dat ze dagelijks ervaren en over de fysieke, maar vooral maatschappelijke obstakels die hun leven tekenen. Toen Sylvana jong was, mochten andere kinderen niet met haar spelen uit angst dat haar handicap besmettelijk zou zijn. De hoogopgeleide Mohammed was twee jaar werkloos als gevolg van discriminatie.
In afzonderlijke interviews vertellen ze over hun jeugd, die ze in instituten moesten doorbrengen, en hun huidige positie in de maatschappij. Filmmaker Maher Abi Samra volgde het duo een jaar lang bij hun ontmoetingen, onder meer tijdens een museumbezoek in Beiroet, waar ze leren over de schoonheidsidealen van de Oude Grieken en Feniciërs en de hang naar esthetische perfectie, en een wandeling in Parijs. Bij de thee praten ze over hun eindeloze, vermoeiende strijd voor gelijke behandeling. Want ben je gehandicapt door je gebrek, of door de drempels die de samenleving opwerpt?