Seaborne Opera
In 1989 werd de legendarische Holland Amerika Lijn verkocht aan Carnival Cruise Lines. Deze Amerikaanse maatschappij kwam daarmee in het bezit van de in Nederland opgebouwde kennis over luxueuze zeecruises. De oude naam veranderde in Holland America Line en voor 250 miljoen dollar werd onder de historische naam Statendam een gloednieuw schip, bestaande uit dertien verdiepingen, gebouwd. Het schip telt 604 bemanningsleden, die de zorg hebben voor maximaal 1266 passagiers. De kapitein en zijn staf hebben de Nederlandse nationaliteit. Filmmaker Sander Snoep schreef zich in voor een cruise van Rome naar Las Palmas. SEABORNE OPERA is het resultaat: een veilige, luxe ontsnapping uit de realiteit van een wereld die op drift is geraakt.