The Land
In The Land vangt Ivars Seleckis de jaarcyclus van een Letse plattelandsgemeenschap in aandachtige, observerende beelden. Vijftig jaar eerder regisseerde hij The Corn-Bins (1973) in dezelfde regio, over de grote verschuiving in de Letse landbouw. De schaalvergroting sloeg hier al onder Stalin toe – individuen waren immers moeilijk te controleren. De enorme boerderijen luidden het verval in van de traditionele landbouw.
Inmiddels zijn steeds meer mensen teruggekeerd naar het platteland. Via vijf families toont Seleckis de verscheidenheid van het platteland in het moderne Letland, ondersteund door zijn eigen voice-over vol bespiegelingen over de aard van het documentaire maken.