Echoes of Silence
Hoe klinkt de ruimte? In het echt als niets: in de leegte tussen de planeten kan geluid zich niet voortplanten. Maar in de audiovisuele wereld van film en televisie krijgt de ruimte wel degelijk een klank. En totdat de wereldwijde populariteit vanStar Wars onze voorstelling van de ruimte ging domineren, klonk de ruimte in verschillende delen van de wereld beduidend anders. Heeft de hoek van waaruit je naar de sterren kijkt invloed op hoe je denkt dat ze klinken?
Echoes of Silence is een audio-ervaring met koepelprojectie, die de kijker meeneemt op een reis door het heelal zoals daarnaar wordt gekeken vanaf de aarde. Beelden van de sterrenhemel zoals die eruitziet vanuit verschillende delen van de wereld worden vergezeld door gestileerde animaties. Intussen horen we hoe de ruimte op die plek klinkt in films en tv-series. Impliciet zet het project zo vraagtekens bij de heersende, westerse blik op de ruimte. Maar vooral benadrukt het de universele verwondering over dat wat zich ver buiten onze atmosfeer bevindt.