The Forum
Elk jaar reizen kopstukken uit de internationale politiek, het bedrijfsleven en de academische wereld af naar Zwitserland voor de jaarlijkse bijeenkomst van het World Economic Forum. De wereld verbeteren door dialoog, dat is de visie van de 81-jarige oprichter Klaus Schwab. Maar verander je de status quo als voor de belangrijke gesprekken achter gesloten deuren steeds alleen het establishment is uitgenodigd?
Filmmaker Marcus Vetter kreeg, voor het allereerst, toegang achter de schermen. De indrukwekkende trits prinsen, presidenten en andere vloeiend Engels sprekende, merendeels mannelijke gasten bevestigt het bestaande beeld van dit particuliere initiatief. Toch spotten we ook critici zoals Jennifer Morgan, Executive Director van Greenpeace International, die constateert dat grote bedrijven het WEF als pr-middel gebruiken terwijl ze ondertussen doorgaan met business as usual. Tijdens een borrel stapt ze op haar nieuwe aartsvijand, de Braziliaanse president Jair Bolsonaro, af.
Als ook de zestienjarige klimaatactivist Greta Thunberg opduikt, lijkt het wel of Schwab echt zijn best doet om het Forum de nieuwe tijd in te trekken. Toch blijft de vraag: wordt de wereld er nu beter van, of toch vooral de elite?