The Letter
Als de oma van Karisa beschuldigd wordt van hekserij, reist hij vanuit zijn woonplaats Mombasa naar het platteland waar zij woont, om er daar achter te komen wie er achter de beschuldiging zit. De dreigbrief die zijn oma heeft ontvangen blijkt afkomstig te zijn van zijn eigen familie.
Uit gesprekken met zijn bloedverwanten wordt duidelijk dat het zijn ooms zijn die oma beschuldigen, terwijl zijn tantes haar proberen te beschermen. Ook komt aan het licht dat de beschuldigingen voortkomen uit een combinatie van traditioneel bijgeloof en economische motieven. Karisa’s grootmoeder is niet het enige doelwit: een beschuldiging van hekserij is een veelgebruikte strategie om ouderen hun land af te pakken.
Gaandeweg krijgen we inzicht in de door kolonialisme en religie verstoorde waarden in deze plattelandssamenleving. Ook zijn we getuige van liefde van Karisa voor zijn grootmoeder en haar kranige geest, de stille macht van vrouwen en de veerkracht van familie onder omstandigheden waarin hebzucht steeds vaker op de loer ligt.