Close to You
Aan het begin van de coronapandemie belandt de jonge transmasculiene filmmaker Cássio Kelm bij zijn vader in diens kleine appartement. Cássio heeft hem niets verteld over de hormoonbehandeling waar hij middenin zit. Door zichzelf en zijn vader in al hun alledaagsheid te filmen, probeert hij steeds dichter bij hem te komen.
De subtiele film vertelt op een kalme manier een gelaagd verhaal over een persoonlijke transitie, een nieuwe gezinssituatie en de Braziliaanse politiek. In een sterke montage is hun dagelijkse routine verweven met grotere maatschappelijke en persoonlijke veranderingen: het draaien van een wasje en nieuwsflarden over Bolsonaro en overvolle ziekenhuizen lopen als vanzelf in elkaar over.
Ondanks deze grote gebeurtenissen is het drama opvallend afwezig. Close to You, naar het nummer van The Carpenters, draait uiteindelijk vooral om onuitgesproken tederheid en het accepteren van jezelf: de regisseur verzoent zich met zichzelf, zijn vader met de nieuwe situatie.