Oasis
De jonge tieners Raphaël en Rémi zijn een tweeling, maar ze zijn niet hetzelfde. Op de skatebaan heeft Rémi plezier met zijn vrienden, terwijl Raphaël vaak in zijn eentje bezig is. Toch zijn ze erg aan elkaar gehecht. Raphaëls verstandelijke beperking zal er, naarmate ze ouder worden, toe leiden dat hun wegen verder uit elkaar gaan. Maar nu gaan ze nog een keer samen kamperen, in het bos aan een meer.
Om de genegenheid tussen de broers en het groeiend besef van onvermijdelijke verandering te laten zien heeft Justine Martin in haar eerste documentaire maar weinig woorden nodig. Een kort vraaggesprek met beiden is genoeg om extra diepte te geven aan de beelden: liefdevolle, ogenschijnlijk eenvoudige, maar altijd veelzeggende observaties van het levenslustige tweetal. Van stoeien en plezier tot momenten die tonen hoe close ze met elkaar zijn. Met het Canadese landschap als tijdloze achtergrond kan ontroering in een subtiel veranderende glimlach schuilen.