Bella Ciao
‘Bella ciao’ wordt al decennialang wereldwijd gezongen op plekken waar mensen vechten tegen onrecht. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zou dit het lijflied zijn geweest van de Italiaanse partizanen die streden tegen het fascisme, maar daarover bestaat discussie. Ook over de oorsprong van dit lied is er onduidelijkheid. Was het een volkslied dat werd gezongen op de Italiaanse rijstvelden, waar de werkers werden uitgebuit door hun baas? Verschillende sprekers passeren de revue, hun verhalen worden geïllustreerd met rijk archiefmateriaal.
Belangrijker dan zijn ontstaansgeschiedenis is uiteindelijk wat het lied betekent voor de mensen die het zingen. Een Koerdische vertelt over het magische moment waarop zij het als kind hoorde, gezongen in de verboden Koerdische taal tijdens een demonstratie. Via het lied knoopt de film de vrijheidsstrijd van verschillende generaties in verschillende landen aan elkaar. De focus ligt op Italië, Turkije en Irak, landen waar de democratie in meer of mindere mate onder vuur ligt.