The Man Behind the Microphone
Bij toeval ontdekt filmmaker Claire Belhassine dat haar grootvader een beroemde zanger was in Tunesië en omstreken. The Man Behind the Microphone is het verslag van haar zoektocht naar zijn verleden en waarom zij daar niets van wist. Haar opa is Hédi Jouini (1909-1990), die 'de Tunesische Frank Sinatra' werd genoemd. Zijn populariteit kende geen grenzen. Jouini schreef zo’n duizend liedjes, speelde in films en leverde een bijdrage aan het toenemende zelfbewustzijn van Tunesië, dat in 1956 onafhankelijk werd. Belhassines persoonlijke film vertelt meerdere verhalen: een hoofdstuk uit de muziekgeschiedenis, een aangrijpende familiegeschiedenis en een vertelling over de sociologische veranderingen in het land, waar westerse en Arabische invloeden samenkomen. Via gesprekken met haar vader, een oom en twee tantes ontrafelt Belhassine de familiedynamiek, door vader Ferid omschreven als "erg disfunctioneel". Archiefbeelden en homemovies van haar zomervakanties in Tunis omlijsten wat volgens de oom een "sad story" is, uitmondend in een hervonden gevoel van familie en de notie ergens thuis te horen.