The Kiev Trial
Tijdens de zoektocht naar archiefmateriaal voor zijn found-footagefilm Babi Yar. Context (2021) stuitte de Oekraïense regisseur Sergei Loznitsa op unieke, vergeten filmbeelden van een strafproces in Kiev in januari 1946. Daar stonden, als een prelude op de Neurenbergse processen, vijftien nazi’s en nazi-handlangers terecht voor misdaden tegen de menselijkheid.
Net als in eerdere films toont Loznitsa het materiaal zonder commentaar. Korte tussentitels melden de feitelijke omstandigheden. Uitermate schokkende teksten zijn het, over massaslachtingen van burgers (inclusief vrouwen, kinderen en bejaarden) in plaatsen als Melitopol, Kodra en Raska. Ook het bloedbad bij Babi Jar, waar minstens 33.000 Joden door de nazi’s werden doodgeschoten, komt aan bod.
De verklaringen van zowel getuigen als verdachten gaan door merg en been. “Ze renden rond”, zo motiveert een van de nazi’s het doodschieten van kinderen. De bloedige geschiedenis van Oekraïne blijft helaas schrikbarend relevant; met The Kiev Trial laat Loznitsa dat verleden luid en duidelijk spreken.