Four Horsemen
We zijn aanbeland in het tijdperk van de consequenties. Het Westerse imperium is aan slijtage onderhevig en het wordt tijd het neokapitalisme eens grondig onder de loep te nemen en te herzien. De documentaire veroordeelt geen bankiers, politici of media, maar stelt het systeem als geheel ter discussie. In ruim anderhalf uur geven 23 van 's werelds belangrijkste denkers hun visie op het huidige kapitalistisme. Dat blijkt opvallend veel paradoxen te bevatten. Hoe kan het zo zijn dat de ene helft van de wereld lijdt aan obesitas en de andere helft sterft van de honger? En waarom mogen banken vanuit het niets geld creëren, terwijl dat bij een gewone burger vervalsing heet? Naar analogie van de bijbel vraagt de maker zich af: wie zijn de vier ruiters die aan de basis staan van de Apocalyps? De betogende voice-over verbindt de verschillende denkers met elkaar en leidt de kijker langs thema's als welvaart, ongelijkheid, consumentisme en vooruitgang. Het betoog wordt geïllustreerd met behulp van effectief ingezette en gevarieerde archiefbeelden en verhelderende animaties. De documentaire eindigt met verrassend eenvoudige oplossingen voor de deplorabele staat van onze wereld. Want zoals ecoloog Satish Kumar stelt: "Wat gecreëerd is door mensen, kan door mensen worden veranderd."