Holland neutraal, de leger- en vlootfilm
In 1916 kreeg de Haagse bioscoopexploitant Willy Mullens van het Ministerie van Oorlog opdracht om een film te maken die moest bewijzen dat de Nederlandse strijdkrachten paraat waren om de neutraliteit van het land te verdedigen. Ook moest de film de waardering van de bevolking voor de strijdkrachten bevorderen. Mullens en zijn cameralieden brachten op minutieuze wijze de meest uiteenlopende activiteiten van leger en vloot in beeld, van het afschieten van torpedo's tot het transport van postduiven in schokvrije keurslijfjes op kleine matrasjes. Op 9 januari 1917 ging de film in Mullens' eigen Residentie-Bioscoop in première, in aanwezigheid van de koningin en haar gemaal en vele hoogwaardigheidsbekleders. De film kreeg hierna een uitgebreid roulement langs de Nederlandse bioscopen, met speciale vertoningen voor ouden-van-dagen en schoolkinderen. Hoewel de ontvangst overwegend positief was, lieten socialisten en anti-militaristen ook protesten tegen de film horen.