On Three Posters
On Three Posters is gebaseerd op found footage van videobrieven opgenomen door leden van de Libanese Communistische Partij, voorafgaand aan het uitvoeren van hun zelfmoordmissies.
Kort voor zijn dood in 1985 oefende Jamal Salti, die tegen de Israëlische bezetting van Zuid-Libanon (1982-2000) streed, zijn videogetuigenis in drie takes die maar minimaal van elkaar verschillen. Dit materiaal vormt het vertrekpunt voor gedachten over het spanningsveld tussen fundamenteel menselijke trekken en de heroïsche verbeelding van martelaarschap.
Rabih Mroué’s analyse spitst zich toe op een moment van aarzeling in een van de ongebruikte opnamen. Ook doet hij uit de doeken hoe, sinds de eerste presentatie van dit werk (als Three Posters samen met Elias Khoury in het jaar 2000), de ontvangst ervan is veranderd in de context van het geopolitieke landschap van na 11 september.