Kerstmis in Floradorp
Floradorp is een Amsterdams tuindorp dat ligt ingeklemd tussen de Kamperfoelieweg, de Sneeuwbalweg en de Floraweg in Amsterdam-Noord. In de volksmond wordt de buurt ook wel ‘De Rimboe’ genoemd en niet geheel zonder reden. De werkeloosheid onder de bewoners is hoog, zo‘n tachtig procent van de kostwinners zit zonder werk, maar kan er een opvallend hoog uitgavenpatroon op na houden. En jeugdbende ‘De Petjes’ brengt z‘n dagen door met het vernielen van bushokjes, het stelen van tuinkabouters en het molesteren van voortuintjes. Kortom: een buurt vol a-socialen zoals ze vroeger zouden zijn genoemd. Tegenwoordig spreekt men van Gezinnen met Extreme Problemen. KERSTMIS IN FLORADORP werd tijdens het afgelopen Nederlands Film Festival onderscheiden met een Gouden Kalf voor de Beste Lange Documentaire. René Roelofs (1953) regisseerde diverse documentaires, waaronder een aantal afleveringen van de VPRO-televisierubriek LOPENDE ZAKEN.