True Copy
Goed bedriegen is een kunst, blijkt in deze multimediale voorstelling over en met Geert Jan Jansen, de meestervervalser die in 1994 in Frankrijk werd gearresteerd. In zijn huis lagen 1600 vervalsingen van kunstwerken van onder anderen Karel Appel en Pablo Picasso. True Copy geeft het woord aan Jansen, die de kunstwereld meer dan twintig jaar lang voor de gek kon houden. Dankzij een ingenieuze decorconstructie kijken we live mee in het atelier van de vervalser.
Theatergroep BERLIN creëerde als onderdeel van deze voorstelling een actie rondom een pasteltekening van Picasso, buitgemaakt bij de grote kunstroof in 2012 waarbij zeven kostbare werken uit Kunsthal Rotterdam werden gestolen. Via een anonieme brief werden enkele mensen getipt over de vindplaats van de geroofde tekening in een bos in Roemenië. Het werk van Jansen, de ingreep van BERLIN en de voorstelling zelf roepen vragen op over echt en nep, fictie en realiteit. Soms is het fijner om bedrogen te worden dan om de waarheid te kennen.