Steel Life
Een dikke 1.100 ton aan metalen wordt per trein vervoerd in een lange reis van bijna 300 kilometer. In Steel Life rijden we vredig mee op een goederentrein, van het hooggelegen Cerro de Pasco naar de kust bij Lima. Een reis door prachtige landschappen, waarin we tegelijkertijd de gedesillusioneerde inwoners van Peru beter kennen.
De Peruviaanse regisseur Manuel Bauer maakt zijn lange filmdebuut met dit ingetogen portret, waarin hij dorpjes bezoekt die de trein passeert. De ene bewoner maakt zich zorgen over loodvergiftiging onder de kinderen, de ander heeft zijn geboortedorp zien leeglopen. “Ik ben een vreemdeling in mijn eigen stad”, vertelt Manuel.
Die mistroostige stemming wordt versterkt met beelden van vervallen wijkjes en eenzame figuren in een discotheek. Maar zodra de trein weer rijdt, is de film adembenemend mooi. Met als hoogtepunt een minutenlang shot, dat vanuit een donkere tunnel de besneeuwde bergen inkruipt.