The Battle of the Jazz Guitarist
Deze korte studentenfilm, door maker Mark Columbus oorspronkelijk bedoeld om de pijnlijke strijd van zijn vader als muzikant te tonen, verandert gaandeweg in een egodocument. Zoals hij het zelf zegt: "Hoe is het mogelijk dat het hier opeens om de strijd van twee kunstenaars gaat?" In de film maken we kennis met Maxwell Columbus, de 'Jimi Hendrix van de Fiji Eilanden', maar ook huisvader in de Verenigde Staten, met een zoon. Een zoon die deze documentaire over hem maakte, met een toelage van de UCLA-opleiding voor theater, film en televisie. In is de stijlkeuze van minstens even groot belang als hetgeen in beeld verteld wordt. De innerlijke monoloog van de maker, die als ondertiteling verschijnt in dit filmpje over zijn vader, is een waarachtige stroom van gedachten, die heen en weer schiet tussen een vertelling en ogenschijnlijk futiele details. Hoe onsamenhangend het soms ook mag lijken, het dient een doel. Want deze stijl zorgt er voor dat de kijker zich in razend tempo op intiem niveau bevindt met de maker. Zo wordt in zeven minuten de strijd tussen vader en zoon voelbaar.