Marshawn Lynch: A History
American footballer Marshawn Lynch maakte furore als running back, met de bijnaam ‘Beast Mode’. Maar ook naast het veld trekt hij de aandacht. Hij staat er namelijk om bekend niet of nauwelijks met de media te willen praten, wat hem op flinke boetes van de National Football League kwam te staan – waarna hij wél kwam opdagen voor interviews, maar alleen korte antwoorden gaf als “Yeah”, “I'm thankful” of “I’m just here so I won’t get fined”. Hij werd door Republikeins Amerika verguisd toen hij bij wijze van protest weigerde te gaan staan bij het klinken van het natioale volkslied.
Op een even scherpe als geestige manier onderzoekt de film zijn recalcitrantie en eigenzinnigheid in een duizelingwekkende montage van ruim zevenhonderd beeldfragmenten en citaten uit uiteenlopende bronnen als YouTube en Dr. Seuss. Zo laat de film zien dat Oakland, de geboorteplaats van Lynch, al diverse dwarse, opstandige types voortbracht, van schrijver Gertrude Stein tot de revolutionaire Black Panther Party. Het associatief opgebouwde betoog belicht de politieke kanten van Lynch’ non-conformisme: zijn zwijgen als daad van rebellie.