The Salt of the Earth
Meer dan twintig jaar geleden viel het oog van filmmaker Wim Wenders op een foto van een blinde Berbervrouw. Tot op de dag van vandaag hangt deze foto in zijn werkkamer. De maker is Sebastião Salgado. Deze Braziliaanse fotograaf maakte ontelbare reizen en kwam steevast terug met indringende foto’s die de wereld ontroerden, schokten of verbaasden. Maanden- en soms jarenlang woonde hij bij inheemse volkeren en leefde hij in vluchtelingenkampen. Salgado, inmiddels een door het leven getekende man, vertelt op verstilde toon over zijn zwart-wit foto’s, waarop soms onvoorstelbare tragedies en wreedheden zijn afgebeeld. “Geen dier heeft zo veel agressie in zich als de mens,” stelt hij. Maar wat doe je als fotograaf, als je na je zoveelste reis geen nieuwe wreedheden meer wilt en kunt vastleggen? Salgado doet het op zijn eigen manier: samen met zijn zoon en gewapend met zijn camera rolt hij tussen walrussen en ijsberen om te laten zien dat de wereld nog vele ongeschonden plekken kent. En herplant hij een regenwoud in zijn geboortestreek. Samen met Salgado’s zoon Juliano Ribeiro geeft Wim Wenders een prachtig beeld van het omvangrijke oeuvre van een gepassioneerd fotograaf en van de man zelf, die vindt dat ieder verhaal, hoe wreed ook, het verdient te worden verteld.