Beyond Extinction: Sinixt Resurgence
“Dit is het verhaal van een fantoomvolk dat in een fantoomgebied leeft.” Zo begint deze rijk gedocumenteerde geschiedenis van de strijd voor erkenning van de Sinixt, een van de inheemse volkeren van Canada. Terwijl andere inheemse volken rechten verwierven, zijn de Sinixt rechteloos, omdat ze officieel uitgestorven zijn verklaard. Maar kijk, ze zijn er nog.
Bevlogen Sinixt-matriarch en -activist Marilyn James strijdt samen met anderen sinds tientallen jaren voor herstel van dit onrecht en voor een culturele heropleving. Met archeologisch onderzoek, felle protesten en gecompliceerde rechtszaken is al resultaat geboekt en nieuwe bewustwording ontstaan, maar de strijd is nog niet gestreden. Ook het feit dat het Sinixt-gebied deels in de Verenigde Staten ligt beperkt hun vrijheid.
Filmmaker Ali Kazimi richt zich in zijn werk op thema’s als rassenongelijkheid, sociale gerechtigheid en migratie. Hij volgde de bizarre geschiedenis van de Sinixt vanaf 1995 en weeft eigen opnamen, archiefbeeld, home movies en ontmoetingen met betrokkenen aaneen tot een weids panorama. De schitterende natuur is als achtergrond nadrukkelijk aanwezig.