The Hour of Liberation Has Arrived
Begin jaren zeventig legde de Libanese filmmaker Heiny Srour met haar filmcrew achthonderd kilometer te voet af, vanaf de grens van Jemen naar Dhofar, om deze documentaire te maken. Een levensgevaarlijke onderneming, omdat in dit afgelegen gouvernement van Oman een onafhankelijkheidsstrijd gaande was.
Srour legde vooral de vrouwen vast die meevochten in de vrijheidsstrijd van het Volksleger tegen de koloniale onderdrukking door het Omaanse regime, dat de steun genoot van de Britse regering. Met archiefbeelden, foto’s, op locatie geschoten materiaal en muziek maakte ze een pamflet tegen oppressie en voor zelfbeschikking – op politiek, cultureel, economisch en seksueel gebied. Ze toont de Arabische soldaten in hun uniformen, met kort geknipt haar en wapens op de rug; vrouwen die alles doen wat mannen doen.
De onlangs gerestaureerde film was in 1974 de eerste film van een Libanese vrouwelijke regisseur die werd geselecteerd voor, en vertoond op het filmfestival van Cannes. In de Arabische wereld werd de documentaire verboden.