The Ugliest Car
"Mijn auto is net zo flexi als ze sexy is," schept de zeventigjarige Bogdan Rozycki op over zijn 51 jaar oude Wartburg, trotse winnaar van de prijs lelijkste-auto-in-Polen. Bogdan hengelde al een indrukwekkende prijzenkast bij elkaar met zijn afzichtelijke barrel. Dat de lak nog authentiek is, zegt voldoende over de staat van ontbinding waarin het vehikel verkeert. Aan de achteruitkijkspiegel bengelen drie kruizen en vóór Bogdan de auto de snelweg opstuurt, slaat hij er nog eens drie om de dood op afstand te houden. Al dat katholieke vertoon zou wel eens behulpzaam geweest kunnen zijn, want op de passagiersstoel zit steevast zijn oude moedertje Kazimiera, die de levensgevaarlijke auto ten spijt de gezegende leeftijd van 94 jaar heeft bereikt. Een van hun vele tochtjes is een reis naar het verleden. Dwars door de geestige, soms tedere observaties van het dagelijks bestaan van moeder en zoon, schemert dan de oorlog die zoveel levens heeft getekend. Ook dat van Kazimiera, die als jonge Poolse vrouw in een Duits nazikamp te werk werd gesteld.