The Russian Job
Avtovaz Car, de fabrikant van onder meer Lada, is een van de grootste staatsbedrijven in Rusland en behoort tot de grootste autofabrieken ter wereld. Het bedrijf is een geweldige pars pro toto voor de hedendaagse Russische samenleving en zo wordt het ook neergezet in deze geestige satire, waarin Bo Andersson, de nieuwe Zweedse manager, de hoofdrol speelt. Alles in de fabriek en wat erbij hoort, getuigt van de vervlogen hoogtijdagen van het communisme – zoals het onafzienbaar grote complex met ontelbare gebouwen, de tienduizenden werknemers, van wie velen met een onduidelijk baantje, de ijsbadenclub, de ongebruikte rivierboot en de opzichtige rijkdom in het huis van de baas. Krijgt deze ambitieuze outsider, met al zijn ervaring in achttien Russische steden, de geest van Avtovaz in de fles? Andersson weet de paradox van het land in elk geval scherp neer te zetten: "We zeggen weleens dat de mensen in Rusland wel een revolutie willen, maar dan moet er niets veranderen."